پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

لبیک اللهم لبیک لبیک لاشریک لک لبیک ان الحمد و النعمه لک والملک لا شریک لک

پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

لبیک اللهم لبیک لبیک لاشریک لک لبیک ان الحمد و النعمه لک والملک لا شریک لک

شهر مکه‌ آماده‌ی میزبانی از 10 میلیون زائر می‌شود

در قالب پروژه‌ی توسعه‌ی مسجدالحرام،‌ شهر مقدس مکه گنجایش پذیرایی از 10 میلیون زائر مسلمان را خواهد داشت. ...

با اجرای طرح توسعه‌ی مسجدالحرام، شهر مقدس مکه میزبان 10 میلیون زائر خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، در قالب پروژه‌ی توسعه‌ی مسجدالحرام،‌ شهر مقدس مکه گنجایش پذیرایی از 10 میلیون زائر مسلمان را خواهد داشت.

بنابراین گزارش، مسجدالحرام در شهر مقدس مکه که یکی از مکان‌های مقدس مسلمانان به شمار می‌رود و هر ساله میزبان میلیون‌ها زائر مسلمان از سراسر جهان است،‌ بارها توسعه یافته، اما در قالب پروژه‌ی جدید توسعه، گنجایش میزبانی مکه به 10 میلیون زائر افزایش یافته است.

نخستین پروژه‌ی توسعه مسجدالحرام در سال 1954 اجرا شد که در قالب آن ظرفیت این بنا به 300 هزار زائر گسترش یافت. پس از آن در سال‌های بعدی نیز پروژه دیگری اجرا شد و ظرفیت این مکان مقدس به بیش از دو برابر افزایش یافت.

در حال حاضر این بنای مقدس در هر ساعت ظرفیت پذیرایی از 52 هزار زائر را در هر ساعت دارد که پس از پایان پروژه جدید توسعه که مساحت مسجدالحرام را به 500 هزار متر مربع خواهد رساند، گنجایش میزبانی از 130 هزار زائر را در هر ساعت خواهد داشت.

پروژه‌ی توسعه فعلی در دو مرحله در حال اجراست. مرحله‌ی اول که در سال 2009 آغاز شده‌، شامل تخریب 2350 ساختمان در اطراف مسجدالحرام شامل تعدادی هتل،‌ خانه و دفاتر تجاری است که تاکنون بخش قابل توجهی از آنها تخریب شده است.

از سوی دیگر در منطقه‌ی «جبال امر» که در نزدیکی مسجدالحرام قرار دارد، صدها هتل احداث خواهند شد که ظرفیت پذیرایی از 200 هزار زائر را خواهند داشت، این در حالیست که تمهیداتی نیز برای انتقال زائران از این هتل‌ها به مسجدالحرام و جابجایی آنها در داخل این بنای مقدس اندیشیده شده است.

از سال 2010 نیز بهره‌برداری از فاز اول پروژه‌ی متروی مکه آغاز شده که این شهر را به مناطق ویژه‌ی برگزاری مراسم حج متصل می‌کند و بخشی از زائران با استفاده از آن به مناطق منا و عرفات منتقل شدند.

این خط مترو که توسط یک شرکت چینی ساخته شده، در هر ساعت سه هزار زائر را جابه‌جا می‌کند و جایگزین چهار هزار اتوبوس از مجموع 10 هزار اتوبوسی شده که در سال‌های گذشته وظیفه‌ی انتقال زائران را از مکه به منا و عرفات برعهده داشتند.

نکته‌ی جالب توجه درباره‌ی این خط مترو این است که فقط پنج روز در سال کار می‌کند و 360 روز سال بدون استفاده است.

همچنین وزارت کشور عربستان از آغاز بهره‌برداری از فاز نخست خط متروی «حرمین» از اوایل سال 2014 خبر داده و اعلام کرده که شهر مقدس مکه در قلب این خط مترو قرار می‌گیرد.

بهره‌برداری از فاز نخست خط مترو حرمین که شهرهای مقدس مکه و مدینه را به فرودگاه بین‌المللی جده متصل می‌کند، دو سال دیگر آغاز می‌شود و با احداث یکی از بزرگترین ایستگاه‌های متروی جهان در مکه با هزینه‌ای بالغ بر سه میلیارد ریال سعودی، این شهر در قلب این خط مترو قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، پروژه‌ی احداث خط مترو حرمین از سال گذشته میلادی آغاز شده که با بهره‌برداری از آن زائران با استفاده از این خط مترو با قطارهایی با سرعت 444 کیلومتر راهی دو شهر مقدس مکه و مدینه خواهند شد که این امر رفاه بیشتر زائران را در پی داشته و از آمار مرگ و میر آنها در مسیرهای منتهی به این دو شهر در تصادفات جاده‌ای خواهد کاست.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.