اصطلاحات، کلمات و حتی صفاتی که ما برای بیان مفاهیم، معانی، عقاید و حتی
شخصیت های بزرگ مذهبمان به کار می بریم، در تلقی امروز به گونه ای است و در
تلقی نخستین اش به گونه ای دیگر. زیرا ما گاه صفات و اسامی و یا مناقبی را
که در کتب قدیم و اصلیمان وجود ندارد، بنا به سلیقه ی فعلی خودمان، برای
پیشوایانمان به کار می بریم و این امر حاکی از آن است که بینش امروز ما تا
چه حد با بینش نخستین اسلام اختلاف دارد.
صفات و اسامی و اصطلاحاتی هستند که اصیل اند، و از صدر اسلام وجود
دارند، و ما هم آنها را به کار می بریم، اما نوع تلقی ما و مفهومی که از
آنها احساس می کنیم، کاملاً با آنچه که اول بوده، فرق دارد. این اصطلاح
"زین العابدین" را به طور معمول که به کار می بریم، هیچ احساسی از آن
نداریم، هیچ فضیلتی و هیچ صفت مشخصی در این کلمه و در این لقب احساس
نمی کنیم، در صورتی که اگر در محتوای دقیق و لطیف این معنی تجدید نظر
کنیم و با یک نگاه تازه بدان بنگریم، می بینیم که چه صفت عالی و زیبایی
است: "زیباترین روح پرستنده" ،"زیور و زینت پرستندگان".
نیز ما
همیشه فضیلت ها، ارزش ها، و عظمت های رهبرانمان را، پیشوایان بزرگ اسلامی
مان را، با ارزش های دینی و قومی فرهنگ بشری و نظام های طبقاتی می سنجیم، و
خیال می کنیم که اگر با همان ملاک ها و صفات و ارزش های عالی ای که بزرگان
قومی و تاریخی و قهرمانان خودمان را تجلیل و تعظیم و توصیف می کردیم و می
کنیم ائمه راهم توصیف کنیم، آنها را خیلی تجلیل کرده ایم. در صورتی که
اساساً دستگاه ارزش های اسلامی، با سیستم ارزش های قومی و ملی و فرهنگی
کاملاً متفاوت است. مثلاً ما خیال می کنیم، که اگر بگوییم پیغمبر اسلام
سایه نداشته است، صفت بزرگی را از پیغمبر عنوان کرده ایم، در صورتی که ارزش
های پیغمبر اسلام در زبان کسی که بهتر از هر کس دیگر می تواند از او سخن
بگوید [امام جعفر صادق(ع)] این است:
کان رسول الله یجلس جلوس العبد و یاکل اکل العبد و یعلم انه العبد
"رسول
خدا نشست و برخاست می کرد، مثل نشست و برخاست یک بنده، غذا می خورد، مثل
غذا خوردن یک بنده، و اصلاً می دانست که یک بنده است".
این
بزرگترین تجلیل از مقام بزرگترین موجودی است که در عالم هست، با بینش و با
ملاک های ارزشی خاصی که در فرهنگ اسلامی است برای امام و رهبر.
صفات
گوناگونی را می شود برای یک رهبر به کار برد: از قهرمانیش، از نبوغش، از
شخصیتش، و از خصوصیاتش، چنانکه مداحان بزرگ، شاعران بزرگ و نویسندگان بزرگ
برای بزرگان به کار می برند.
در تاریخ بشری همواره عادت و سابقه ی
ذهنی داشتیم که یک رهبر، یک پیشوا، جبار باشد، متکبر باشد، مستبد باشد. در
عوض در این سیستم، در این فرهنگ، در این ایمان، امام، جبار نیست، بلکه
سجاد است.
این صفت به عنوان بزرگترین و نمایان ترین کاراکتر رهبر ما
عنوان می شود و صفت شاخص او است، صفتی که او را از همه رهبران دیگر در
تاریخ بشر، ممتاز می کند، صفتی که با آن، برجستگی و برتری و فضیلت خودش را
بر همه پیشوایان دیگر تاریخ انسان نشان می دهد: "زیباترین روح پرستنده"
امام نه جبار، سجاد، اینها معانی ای است که من از متن صفات و القاب و اسامی
امام گرفتم.
اهمیت نیایش
"الکسیس کارل" فیزیولوژیست بزرگی
است که برنده جایزه نوبل و مظهر بینش علمی در علوم طبیعی است، و یکی از
بزرگترین شخصیت هایی است که نماینده ی یک گرایش خاص در علوم معاصر است این
مرد با این بینش، وقتی از نیایش سخن می گوید، که مظهر یک احساس و اشراق است
و عالی ترین تجلی روح و معنویت انسان، (که در بینش جدید همیشه از علوم جدا
بوده است) برای ما خیلی جالب است. به خصوص که او نویسنده ی فیلسوف و
روحانی نیست و در مقام یک فیزیولوژیست، انسان شناس و متخصص علوم گوناگون
طبیعی درباره انسان و هم چنین برنده جایزه نوبل در پیوند رگ هاست. وی
براساس مطالعات و تجربیات مستقیمی که روی بیمارانش، از گروه ها و تیپ های
مختلف داشته تا جایی می رسد که این حکم را به عنوان یک حکم علمی (نه به
عنوان تبلیغ دینی) صادر می کند که: "نیایش همچون دم زدن و خوردن و آشامیدن،
از نیازهای ژرفی است که از عمق سرشت و فطرت طبیعی انسان سر می زند؛ خوردن،
نمو کردن، تکثیر نسل و نیایش، چهار بُعد اساسی روح انسان هستند. " و به
جایی می رسد که می گوید: "هیچ ملتی در تاریخ و هیچ تمدنی درگذشته به زوال
قطعی فرو نرفت، مگر آنکه پیش از آن سنت نیایش در میان آن قوم ضعیف شده
بود."
نیایش، نه هم چون تخدیر آرامش بخش است، بلکه آرامشی که می
بخشد زائیده اشباع تشنگی و نیاز و اضطراب روح آدمی و پاسخ گفتن به
کمبودهایی است که در عمق فطرت آدمی است. این است که نیایش برخلاف تخدیر که
به ضعف و مرگ منتهی می شود، نیروزا، نشاط انگیز و عامل شکفتگی احساس ها،
عاطفه ها و استعدادهای مرموز درون روح آدمی است. (کارل) بعد می گوید: "هیچ
دری را نیایش نمی زند، مگر اینکه به رویش گشوده می شود." و نیایش،
بلندترین قله ی تعبیر را در شب ظلمانی عقل، در پرواز عشق، می یابد، آنگاه
که کُمِیت عقیل می لنگد."
اول کتاب نیایش (الکسیس کارل) با این جمله
شروع می شود که: " ارزش عقل در نظر ما غربی ها به مراتب بالاتر از آستانه ی
عشق است" و در پایان، کتاب را با این جمله ختم می کند که: " ای کاش انسان،
امروز هم چنانکه زیبائی دانش را می فهمد، زیبائی خدا را نیز بشناسد و به
سخن پاسکال هم چنان گوش بدهد، که به سخن دکارت."
نیایش، در تاریخ
شیعه می تواند به عنوان مکتب امام سجاد نامگذاری شود. اساساً در طول تاریخ و
در همه ادیان، نیایش، دعا و و عبادت بر دو پایه قرار دارد. یعنی تجلی دو
نیاز و دو احساس در روح آدمی است. یکی فقر، به معنای احتیاج، به معنای نیاز
که انسان تشنه و عطشناک که احساس کمبود دارد، هم چنانکه برای رفع نیازهای
دیگرش متوسل به این و آن می شود و یا در جستجوی مایحتاجش به تکاپو می افتد،
نوعی از کمبودها را در درون روح خود، یا در سرنوشت زندگی اش را نیز احساس
کند. جلوه ی بیرونی این نیاز، نیایش است، و ریشه ی نیاز و نیایش یکی است.
بنابراین
نیایش و دعا، گاه به عنوان درخواست چیزی است که نیایشگر بدان محتاج است و
ندارد. و گاه عالی تر از این مرحله است و به عنوان تجلی عشق است. گرچه عشق
را نیز می توان یکی از نیازهای روح گفت، اما به خاطر اینکه خودش یک نیاز
کاملاً مستقل است، یک ماهیت مرموز و یک شعله اهورایی و الهی در درون روح
آدمی است و بیش از هر چیز در زندگی آدم دست اندرکار است و بیش از هر چیز در
نظر آدم مجهول است، در نتیجه مستقل از نیاز و فقر شمرده می شود. این عالی
ترین نوع دعا و نیایش است، نیایش و دعائی که زائیده ی روح عاشق است: احساس
عشق.