
چون مسجد الحرام اولین خانهای است که برای مردم بنا نهاده است، خداوند نمازگزاران در آن را به چند برابر نمودن نمازهای آن مورد اکرام قرار داده است، و این فضیلت بزرگی است برای این بیت از طرف خداوند مهربان برای بندگان مؤمن و نمازگزارش...
و چه بدبختی و شقاوت بر کسی که در مکه ام القری سکنی گزیده است و در مجاور بیت عتیق قرار گرفته و این دروازه خیر و اجر مضاعف بر وی گشوده شده باشد و او از ادای فریضه الهی و نماز اعراض و اهمال ورزد، پس چه کسی بدبختتر و حسرتمندتر از اوست.
از ابوهریره س نقل شده است. که پیامبر ص فرموده است «صلاة فی مسجدی هذا خیر من ألف صلاة فیما سواه إلاَّ المسجد الحرام» (متفق علیه)(یک نماز در مسجد من بهتر از هزار نماز در غیر آن، جز مسجد الحرام است).
از جابر س روایت شده است که رسول الله ص فرمود: «صلاة فی مسجدی أفضل من ألف صلاة فیما سواه إلاَّ المسجد الحرام، وصلاة فی المسجد الحرام أفضل من مائة ألف صلاة فیما سواه»
(احمد و ابن ماجه)(یک نماز در مسجد من برتر است از هزار نماز در غیر آن مگر مسجد الحرام، و یک نماز در مسجد الحرام برتر از صدهزار نماز در غیر آن است).
و آیا این چند برابر بودن و فضیلت برای نماز فقط در مسجد الحرام احاطه کننده کعبه است، یا اینکه تمام حَرَم را در برمیگیرد؟ علماء دراین باره هم اختلاف نظر دارند، برخی آن را خاص مسجد محیط کعبه میدانند و گروهی دیگر این فضیلت را برای تمام حرم تعمیم میدهند.
و بسیاری از علماء ترجیح دادهاند که چندین برابر شدن نماز همه حَرَم را شامل میگردد، و از جمله کسانی که ترجیح داده است امام عطاء بن ابی رباح مکی امام اهل حَرَم در زمان خود میباشد که الربیع بن صبیح از وی پرسید: (ای ابامحمد آیا این فضل که درباره نماز گفته میشود فقط در مسجد الحرام است یا در همه حرم؟ عطاء گفت: بلکه در تمام حَرَم، زیرا همه حَرَم مسجد است).
و از جمله کسانی که باز فضیلت نماز را به تمام حرم ترجیح داده است امام ابن القیم جوزیه میباشد که در این باره بحث و بررسی ارزشمندی داردو در میان علماى معاصرین هم عبدالعزیز بن باز : آن را ترجیح داده است.
و با این وجود بیگمان نماز در مسجد الحرام پیرامون کعبه برتر است، چون در درون آرامش، شرح صدر، و حضور دل و نزدیکی به کعبه برمیانگیزاند.
و برخی از اهل علم همچون امام احمد و نووی بر آنند که تمام حسنات و نیکیها در مکه چند برابر و مضاعف میگردد.
جمعی از علمای مکه/ترجمه:عوضی