پیامبر بزرگ اسلام، به جُرَیح بن متی- ملقب به مُقَوقِس- پادشاه مصر و اسکندریه نامهای به این شرح نوشتند:
«بسم الله الرحمن الرحیم. من محمد عبدالله ورسوله إلى المقوقس عظیم القبط. سلام على من اتبع الهدی؛ أما بعد: فإنی أدعوک بدعایة الإسلام. أسلم تسلم؛ وأسلم یؤتک الله أجرک مرتین؛ فإن تولیت فإن علیک إثم أهل القبط». {قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى کَلَمَةٍ سَوَاء بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَلاَ نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً وَلاَ یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِّن دُونِ اللّهِ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ}
ادامه مطلب ...
ادامه مطلب ...
بخاری- طی حدیثی طولانی- متن نامهای را که نبیاکرم -صلى الله علیه وسلم- به پادشاه روم هِرقُل نوشتهاند، آورده است. و آن چنین است:
«بسمالله الرحمن الرحیم. من محمد عبدالله ورسوله إلى هرقل عظیم الروم. سلام على من اتبع الهدى. أسلم تسلم. أسلم یؤتک الله أجرک مرتین. فإن تولیت فإن علیک إثم الاریسیین. {قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى کَلَمَةٍ سَوَاء بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَلاَ نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً وَلاَ یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِّن دُونِ اللّهِ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ}
ادامه مطلب ...
پیامبراکرم -صلى الله علیه وسلم- برای مُنذربن ساوی حاکم بحرین نیز نامهای نوشتند و او را به دین اسلام دعوت کردند. این نامه را علاءبن حضرمی از سوی پیامبر گرامی اسلام به نزد مُنذر برد. مُنذر در پاسخ به رسولخدا -صلى الله علیه وسلم- چنین نوشت:
«اما بعد، ای رسول خدا! من نامهٔ شما را برای اهل بحرین قرائت کردم. بعضی از اهل بحرین اسلام را دوست داشتند و بسیار پسندیدند و به آیین اسلام درآمدند؛ بعضی نیز اسلام را خوش نداشتند. در سرزمین من مجوس و یهود نیز هستند. فرمان خودتان را در این ارتباط به من ابلاغ فرمایید!»
ادامه مطلب ...
نامه به هَوذَه بن علی فرمانروای یمامه:
نبی اکرم -صلى الله علیه وسلم- نامهای نیز به هوذه بن علی، فرمانروای یمامه، نوشتند، به این شرح:
«بسم الله الرحمن الرحیم. من محمد رسولالله إلى هوذة بن علی. سلام على من اتبع الهدى، واعلم أن دینی سیظهر إلى منتهی الخف و الحافر؛ فاسلم تسلم، واجعل لک ما تحت یدیک»
نامه به حارث بن ابی شَمِر غَسّانی :
پیامبر اکرم -صلى الله علیه وسلم- خطاب به وی چنین نگاشتند:
«بسم الله الرحمن الرحیم. من محمد رسولالله إلى الحارث بن أبی شمر. سلام على من اتبع الهدى، وآمن بالله وصدق؛ وإنی أدعوک إلى أن تؤمن بالله وحده لا شریک له، یبقی لک ملکک».
ادامه مطلب ...
نبی اکرم -صلى الله علیه وسلم- نامهای نیز به فرمانروای عمان، جَیفَر، و برادرش- دو فرزند جُلَندی- نگاشتند که متن آن چنین بود:
«بسمالله الرحمن الرحیم. من محمد رسولالله إلى جیفر وعبد، ابنی الجلندی. سلام على من اتبع الهدى. اما بعد؛ فإنی أدعوکما بدعایة الاسلام. أسلما تسلما؛ فإنی رسولالله إلى الناس کافة، لأنذر من کان حیاً ویحق القول على الکافرین. فإنکما إن أقررتما بالإسلام ولیتکما، وإن أبیتما فان ملکَکما زائل، و خیلی تحل بساحتکما، و تظهر نبوتی عى ملککما».
ادامه مطلب ...
ادامه مطلب ...
حسین اردکانی، دکترای علم فیزیک و از شاگردان پروفسور حسابی در گفت وگو با خبرنگار جامعه فارس گفت: هر آنچه در شارع مقدس وجود دارد دارای مبنای علمی است به طوری که در اعمال حج آمده است که جهت حرکت برای طواف به سمت چپ و خلاف جهت عقربه های ساعت باشد یا اینکه اکثر مراجع تقلید می گویند که بهتر است در ناحیه در خانه خدا تا مقام ابراهیم طواف انجام شود.
ادامه مطلب ...
ایشان شمشیر خدا، ابوسلیمان خالد بن ولید بن مغیره بن عبدالله بن عمر بن مخزوم قریشی مخزومی است
ادامه مطلب ...
- او (خداوند متعال) را بشناسی، اما دوستش نداشته باشی (چه با عمل یا گفتار).
- صدای دعوتگر او را بشنوی و در اجابت به او کوتاهی کنی؛
- مفدار سود در معامله با وی را بدانی، اما با دیگران معامله کنی؛
- اندازه ی خشم وی را بدانی، اما با اعمال و کردارت خود را در معرض خشمش قرار می دهی؛
- درد وحشت نافرمانی اش را بچشی، اما خواهان انس طاعتش نشوی؛
- فشردگی قلب را به هنگام سخنان دیگران احساس می کنی، اما به گشادگی سینه با یاد و مناجاتش از خود اشتیاق نشان نمی دهی؛
- به هنگام وابسته شدن قلب به غیر او، درد و عذاب را می چشی، اما باز هم از آن درد و عذاب، به خوشی روی آوردن به خدا و بازگشت به سوی او نمی گریزی.
از همه شگفت تر این که می دانی چاره ای جز او نداری و تو از همه چیز، به او بیش تر نیاز داری، اما از او رویگردان هستی و به چیزهایی که تو را از او دور می سازد، رغبت داری.