پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

لبیک اللهم لبیک لبیک لاشریک لک لبیک ان الحمد و النعمه لک والملک لا شریک لک
پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

لبیک اللهم لبیک لبیک لاشریک لک لبیک ان الحمد و النعمه لک والملک لا شریک لک

دلیل اصلی گرفتاری ها از نگاه سرپرست حجاج ایرانی

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه سلسله مباحث آسیب های اخلاقی انسان، به موضوع خشم و پیامد های آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان پرداخت و اظهار داشت: خشم و غضب یکی از آسیب های اخلاقی است که متاسفانه جوامع به صورت های گوناگون به آن مبتلا هستند و اگر به آن توجه نشود زندگی دنیا و آخرت انسانها را با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی افزود: در زمینه خشم تعابیر تند و صریحی در روایات آمده است که خشم کلید همه بدیها است. بسیاری از بدی ها و نابسامانی های زندگی انسان ریشه در خشم و غضب داشته و آسیب پذیری وی دراین زمینه جدی است.

حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر، خشم و غضب را سبب نزدیک شدن زمان مرگ انسان دانست و در این باره اظهار داشت: در بسیاری از مواقع خشم و غضب باعث نزدیک شدن مرگ انسان می شود. درگیری ها و نزاع هایی که در اثر بروز خشم در جامعه خود نمایی می کند تاثیرات نامطلوبی بر سلامت روحی و جسمی انسان برجای می گذارد. استرس و فشار های روانی ناشی از خشمگین شدن فرد را از حالت تعادل و رفتارعقلانی خارج نموده و شخص دست به اعمال و رفتاری می زند که سبب پشیمانی وی خواهدشد که متاسفانه در بیشتر مواقع پشیمانی سودی ندارد.

سرپرست حجاج ایرانی یکی از مهم ترین راههای مقابله با خشم و غضب و پیامد های آن را پرهیز از کبر و غرور دانست و تاکید کرد: انسان باید از کبر و غرور فاصله بگیرد. چون بخشی از گرفتاری هایی که از ناحیه غضب گریبانگیر انسان می شود به علت وجود غرور بیجا در انسان است.

وی تصریح کرد: فرد مغرور در پی برآوردن خواست های نامعقول خود است و کوچکترین مانعی را در این راه نمی پذیرد و به خشونت وپرخاشگری روی می آورد . تا فرد از کبر و غرور خود دست بر ندارد مشکل خشم و غضبی که به آن مبتلا است پابرجا خوهد ماند . این چنین فردی منطقی رفتار نمی کند و در زندگی با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، یکی از راهکارهای مناسب مقابله با خشم و آسیب های اجتماعی آن را فرهنگ سازی مناسب در این زمینه دانست و افزود: رفتار های پرخاشگرانه برخی افراد در زندگی خانوادگی و اجتماعی، ناشی از غرور وخود خواهی فرد است و متاسفانه گاهی این گونه رفتار ها در اخلاق سیاسی ما هم خود را نشان می دهد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت پرخاشگری را خطری بزرگ برای جامعه دانسته و افزود :باید رفتار متقابل افراد جامعه با یکدیگر مهربانانه باشد. هرچند افراد در جامعه دارای اختلاف سلیقه باشند ولی نباید اجازه دهیم اختلاف نظر ها تبدیل به کینه بشود.

وی کنترل خشم و دوری جستن از محیط های تنش زا را در سلامت روانی فرد و جامعه بسیار موثر دانست و اظهار داشت: مراقب باشیم در محیطی که احتمال درگیری و تنش وجود دارد حضور پیدا نکنیم حتی در روایت آمده مثلا کسی در جایی خشمگین شد اگر ایستاده است، بنشیند، اگر نشسته است راه برود و یا محیط را ترک کند .

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: پیش بینی لازم را در این زمینه باید داشته باشیم و مسائل کوچک را به مشکل و معضلی بزرگ برای خود تبدیل نکنیم.برخی اوقات مسائل پیش پا افتاده انقدر برای انسان بزرگ می شود که همین منشا خشم و غضب انسان نسبت به دیگران می شود. نباید به مسائل سختگیرانه نگریسته شود.

وی اصل اسلامی تغافل را که در روایات اسلامی آمده، به عنوان یکی از راههای پرهیز از پرخاشگری دانست و افزود: مثلا می شنوید که کسی در حال بد گویی به شماست در این گونه مواقع به جای این که نسبت به آن فرد واکنش پرخاشگرانه نشان دهید بهتر است جوری رفتار کنید که چیزی نشنیده اید و البته این کار سختی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.