پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

لبیک اللهم لبیک لبیک لاشریک لک لبیک ان الحمد و النعمه لک والملک لا شریک لک
پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

لبیک اللهم لبیک لبیک لاشریک لک لبیک ان الحمد و النعمه لک والملک لا شریک لک

سپرده های مالی مردم برای حج

سپرده های مالی مردم برای حج بایددر اختیارسازمان حج و زیارت قرار گیرد

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین 'علی قاضی عسگر' روز پنجشنبه در نخستین همایش ملی حج و اقتصاد افزود: در دوره اخیر یک میلیون و 700 هزار نفر برای اعزام به حج، ثبت نام کرده اند که هرکدام از آنان، یک میلیون تومان ودیعه به بانک سپردند. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به سرمایه گذاری های بزرگ مردم برای اعزام به حج در بانک ها گفت: اگر این سرمایه در اختیار سازمان حج و زیارت قرار گیرد ، سود سالانه آن به مردم پرداخت می شود و مازاد درآمد آن نیز برای کاهش هزینه های حج استفاده می شود.
وی خاطرنشان کرد این سرمایه بزرگ در بانک ها تا اندازه زیادی می تواند در اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد اما متاسفانه سازمان حج و زیارت نقشی در این سپرده گذاری ها ندارد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: اگر تغییراتی انجام و این پول در اختیار سازمان حج و زیارت قرار گیرد، سود سالانه آن طبق اصول شرعی و براساس نرخ تورم به خود مردم پرداخت می شود و مازاد آن در کاهش هزینه های حج مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر افزود: این کار بستری را فراهم می کند که مردم راحت تر، امور حج را انجام دهند و از برکات آن بهره ببرند.
وی در ادامه با اشاره به وجود یک میلیارد گردشگر در جهان و درآمد بیش از 900 میلیاردی دلاری ناشی از آن ، اظهار داشت: متاسفانه سهم ایران برغم دارا بودن ذخایر فراوان گردشگری، از این اقتصاد بسیار ناچیز است.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: در مالزی سیستمی طراحی شده است که طی مدت زمان خاص مبالغی از افراد برای اعزام به حج می گیرند و هرگاه این سرمایه به حد استطاعت رسید به آن فرد اعلام می کنند که می تواند به حج مشرف شود و ما هم می توانیم چنین نظامی را برای کشورمان طراحی کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر گفت: مگر حجاج متولی پرکردن جیب بانک ها هستند. از این سرمایه باید برای خود حج استفاده شود.
وی افزود: علاوه برآن امکاناتی برای اعزام حج نیاز است که می تواند اشتغالزایی زیادی در کشور داشته باشد، می توان با طراحی وسایل برای یک میلیون نفر بازار شغلی مناسب فراهم کرد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه به سیستم حمل و نقل حجاج اشاره کرد و گفت: متاسفانه در دوره گذشته ، قراردادی با عربستان بسته شد تا نیمی از حجاج ایرانی -بالغ بر 400 هزار نفر- با هواپیماهای سعودی به حج اعزام شوند در حالیکه می توانیم از ظرفیت های موجود در کشور برای اعزام زائران به حج، سوریه و عتبات عالیات ، استفاده کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر، افزود: علاوه برآن در موسم حج در شبانه روز، 300 هزار وعده غذایی به حجاج ارایه می شود؛ اکنون تاحدامکان مواد غذایی از کشور به حج برده می شود.
وی تاکید کرد: تهیه اقلام مورد نیاز حجاج مسئله بسیار مهمی است که باید بیش از پیش به آن پرداخت.
به گفته نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هم اکنون گفت و گوهایی برای تشکیل یک شرکت حمل و نقل بین المللی ازسوی ایران در عراق برای اعزام و برگشت زائران، در حال انجام است.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر، افزود: هم اکنون کشور عربستان برای نقل و انتقال حجاج از رانندگان کشورهای دیگر مانند بنگلادش استفاده می کند ، ما هم می توانیم از این ظرفیت استفاده و نیروی کار خود را به آنجا اعزام کنیم.
وی خاطرنشان کرد یکی دیگر از مسایل مهم در حج و عتبات عالیات، مساله 'سوغات' است؛ متاسفانه هم اکنون مردم برای تهیه سوغاتی های بیشتر با قیمت ارزان تر به دنبال اجناسی می روند که دوام ندارد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خاطرنشان کرد دنبال این مساله هستم اما به دلایل گوناگونی که روزی آنها را خواهم گفت، هنوز به نتیجه نرسیده ام.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر گفت : راه حل هایی برای این مساله وجود دارد اول آنکه می توانیم تولیدات با کیفیت داخلی را با سود کم، قبل از اعزام حجاج در اختیار آنان قرار دهیم تا به عنوان سوغاتی از آنها استفاده کنند.
وی افزود: همچنین می توانیم کالاهای تولید داخل را در سالن های ترانزیت فرودگاه ها در اختیار حجاج قرار دهیم.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: حجاج پس از بازگشت، ولیمه هایی را برپا می کنند که افراد بسیاری از سود اقتصادی آن بهره می برند؛ اگر به اینگونه مسائل نپردازیم ، چیزی جز خسارت نصیب ما نخواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر، اظهار داشت : برای اقتصاد کشورهای اسلامی نیز باید چاره جویی کنیم، اغلب کالاهای اماکن زیارتی تولید کشورهایی است که اعتقادی به خدا ندارند.
وی با اشاره به تولیدات با کیفیت کشورهای اسلامی ایران، اندونزی و مالزی، افزود: می توانیم بازار بین المللی اسلامی را در تمام شهرهای مذهبی راه اندازی کنیم و از مردم و حجاج بخواهیم در آن اماکن، خرید خود را انجام دهند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خاطرنشان کرد هم اکنون حدود یک میلیون نفر برای حج عمره نام نویسی کرده اند، یک و نیم میلیون نفر عازم عراق هستند که اگر شرایط مساعد شود تعداد زائران عتبات عالیات عراق به 10 میلیون نفر وتعداد زائران عتبات عالیات سوریه به یک میلیون نفر خواهد رسید.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر، یادآور شد طبق روایات اسلامی، پاک ترین درآمد مردم باید صرف حج شود و اجرای این اصل دینی موجب ایجاد امنیت اقتصادی برای عموم مردم، ادا کردن خمس و زکات و بهره مندی فقرا میشود.
این همایش یکروزه با هدف شناسایی ظرفیت های اقتصادی در امور حج در محل سازمان حج و زیارت برگزار می شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.