پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

لبیک اللهم لبیک لبیک لاشریک لک لبیک ان الحمد و النعمه لک والملک لا شریک لک
پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

لبیک اللهم لبیک لبیک لاشریک لک لبیک ان الحمد و النعمه لک والملک لا شریک لک

واکنش شهرداری مکه به پدیده دست فروشان

برخی از مردم مکه از حضور برخی دست فروشان دوره گرد از ملیت های مختلف در اطراف مسجدالحرام به شدت انتقاد کردند و خواستار برخورد قاطع مسئولان در این خصوص شدند. ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، خیابانهای منتهی به مسجدالحرام با حضور برخی افراد، چهره ناخوشایندی به خود گرفته است.

دوره گردهای دست فروش از ملیتهای مختلف و فروش کالاهای دست چندم و بی کیفیت، تصویر بدی از خیابانهای اطراف مسجدالحرام به زائران بیت الله الحرام ارائه می کند.

روزنامه عکاظ در این زمینه نوشت: خیابانهای منتهی به مسجدالحرام، از طرف دست فروشان چند ملیتی که کالاهای بی کیفیت و غیرقانونی می فروشند، به ستوه آمده است.

فروشندگان دوره گرد در دو سوی خیابان محله شارع المنصور و برخی محله های دیگر فعالیت می کنند، این افراد از نزدیک بودن این محله به بیت الله الحرام و نیز موسمهای عمره و حج سوء استفاده می کنند، چرا که حجاج وعمره گزاران در موسم حج و عمره به محله های مجاور حرم، رفت و آمد می کنند و به همین سبب تمام خیابانهای منتهی به حرم به مکان امن و مناسبی برای تجارت غیرقانونی در روز روشن تبدیل شده است و این پدیده سبب اختلال در رفت و آمد خودروها شده است.

عکاظ در گزارش میدانی از وضعیت دست فروشان دوره گرد نوشته است: زنان دوره گرد در این خیابان هر روز تغییر می کنند، تعداد زنان دست فروش هر روز نسبت به روز قبل بیشتر می شود.

زنان دست فروش بیشتر ملیت آفریقایی و اندونزیایی دارند که وسایل آرایشی، عطر، مواد غذایی، لباس و پارچه، شیرینی و داروهای خاص می فروشند.

یک فروشند زن سعودی با ابراز نارضایتی از این وضعیت به شهرداری مکه مکرمه توصیه می کند اماکنی را برای فروشندگان زن سعودی و غیر سعودی اختصاص دهد تا آنها بر اساس ضوابط و مقررات به جای پهن کردن وسایلشان در راهها و تماس با مردان و ماندن در خیابان تا پاسی از شب، در این مکانها به فروش کالاهایشان دست بزنند.

موسی برناوی می گوید: تمام بازارهای مردمی مملو از فروشندگان دوره گرد به ویژه در موسمهای عمره و حج است، این افراد اماکنی را انتخاب می کنند که غیر سعودی و افرادی که اجازه اقامت ندارد، در آن زندگی می کنند تا بتوانند کالاهایی را که از کشورهایشان برایشان ارسال می شود، بفروشند.

واکنش شهرداری مکه مکرمه به پدیده رقت بار

از سوی دیگر محمد الفوتاوی مدیر بهداشت محیط زیست شهرداری مکه مکرمه گفت: پیگیری و نظارت بر فروشندگان دوره گرد از ماموریتهای شهرداری است، اما مشکل در تعامل با این افراد از سوی دیگران خواه شهروندان عربستانی یا غیر عربستانی است.

وی افزود ماموریت مبارزه با این افراد، به تنهایی در توان دستگاه نظارتی شهرداری مکه نیست و شهروندان و افراد مقیم باید به نقش نظارتی خود پایبند باشند و از فروشندگان دوره گرد چیزی نخرند.

وی گفت دستگاه نظارتی شهرداری مکه با دشواریهایی در پیگیری و نظارت بر دست فروشان دوره گرد روبرو است از جمله اینکه این افراد مکان ثابتی ندارند، آنها بر اساس موسمها(حج و عمره) از نقطه به نقطه دیگر منتقل می شوند و همچنین در اماکنی که مملو از مردم است، فعالیت می کنند.

مشکلات امنیتی

القوتاوی گفت پیگرد فروشندگان قانونی در یک مکان مشخص آسان تر از پیگرد فروشندگان دوره گرد است که هیچ مکان روشنی ندارند، همچنانکه زنان اکثریت فروشندگان دوره گرد را تشکیل می دهند، همچنین مسئله امنیتی را هم اضافه کرد که مربوط به تعقیب فروشنده دوره گرد از سوی نیروهای شهرداری و مشکلات بزرگی که ممکن است برای این افراد رخ دهد، مثلا اگر حادثه ای برای این افراد رخ دهد و مردم به ویژه افراد هموطن دوره گردها به ابراز همبستگی با آنها بپردازند و اینگونه می گویند که می خواهند آنها را از نان خوردن و کسب رزق محروم کنند.

به گفته وی، 99 درصد دست فروشان دوره گرد، غیر عربستانی هستند و اکثر آنها به صورت غیرقانونی در عربستان اقامت دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.