پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

لبیک اللهم لبیک لبیک لاشریک لک لبیک ان الحمد و النعمه لک والملک لا شریک لک
پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

لبیک اللهم لبیک لبیک لاشریک لک لبیک ان الحمد و النعمه لک والملک لا شریک لک

پرونده حج امسال بسته شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، با تدبیر و همکاری سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران و نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، کار اعزام و بازگشت حجاج ایرانی همچون سال‌های گذشته با موفقیت به پایان رسید.

براساس این گزارش، تاکنون بیش از 74 هزار حاجی ایرانی در طول بیست روز گذشته به میهن اسلامی بازگشته‌اند که آخرین کاروان نیز بامداد روز سه‌شنبه از مدینه منوره به کشور اسلامی ایران باز خواهد گشت و پرونده حج امسال نیز بسته می‌شود.

این گزارش حاکی است، کار اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی از 4 مهر ماه به مدت 25 روز انجام گرفت که آخرین زائران ایرانی 29 مهرماه وارد مکه مکرمه شدند و پس از انجام مناسک حج تمتع، در روز 10 آبان ماه نخستین حجاج ایرانی به کشور اسلامی باز گشتند.

این گزارش حاکی است، براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حمایت از تولید، کار و سرمایه‌ ایرانی، سازمان حج و زیارت به همین منظور اعزام زائران ایرانی را تنها با شرکت‌های داخلی کشورمان انجام داده که دو شرکت ماهان و هما این مسؤولیت را برعهده داشت.

در سال جاری حدود 75 هزار زائر ایرانی با 230 پرواز از 17 ایستگاه پروازی در قالب 449 کاروان عازم سرزمین وحی شدند.

با تمهیداتی که امسال اندیشیده شد تمامی پرواز ها توسط شرکت های هواپیمایی ایرانی صورت گرفت که این اقدام حدود 15 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به ارمغان داشت.

شایان ذکر است، 24 کاروان نیز برای حضور ایرانیان خارج از کشور و 2 کاروان نیز مخصوص جانبازان سر افراز جهت انجام حج تمتع در نظر گرفته شده بود.
همچنین با تعدیل نیروهای اجرائی تعداد 600 نفر از عوامل و کارگزاران کم که افزون بر صرفه جوئی به همین تعداد به جمع زائران جهت تشرف به سرزمین وحی اضافه شد.

در حج امسال برای اسکان زائران در مدینه منوره 36 هتل و در مکه مکرمه نیز 76 هتل اجاره شده بود.

در اجاره هتلها سعی شده بود هتلهای ایرانی نزدیک به یکدیگر و زائرین استانهای همجوار نیز در یک منطقه باشند. همچنین سرانه اسکان هر حاجی در مکه مکرمه 4 متر و در مدینه 5/4 متر است. که از سرانه متوسطی که کشور میزبان برای هر زائر تعیین کرده 20درصد بیشتر است.

با پیگیری های بعمل آمده همه غذاهای زائرین ایرانی در مکه و مدینه در آشپزخانه های مجهز و کاملا ضعتی طبخ شد و با توجه به اینکه امسال از سوی رهبر معظم انقلاب سال تولید ملی، حمایت از کارو سرمایه ایرانی نامگذاری شد برای ایام حج از کالاها و اقلام ایرانی بیشتر از سابق در تدارکات و آشپزخانه ها استفاده شد.

 به همین جهت استفاده از اقلام و کالاهای ایرانی نسبت به سال گذشته 25 درصد رشد داشته است همچنین با تلاشی که صورت گرفت 95 درصد ظرف یکبار مصرف از سیستم توزیع غذا خارج و ظرف چینی جایگزین آن شد که این اقدام افزون بر رعایت بهداشت صرفه جویی ارزی نیز به دنبال داشته است.
با تدارک برنامه نقل ترددی که انتقال زائران در ایام تشریق است زائران از جلوی ساختمانها با اتوبوس های مجهز به عرفات و مشعر و منی منتقل شدند و در این برنامه زمان انتقال از عرفات به مشعر یک ربع و از عرفات به منی نیم ساعت بود در حالی که قبل از اجرای این طرح این مسیر در حدود 8-7 ساعت طی می شد.
همچنین امسال بر حضور پزشک در تمامی هتل ها و مراکز اقامتی دو بیمارستان مجهز در مکه مکرمه و مدینه منوره با همه تخصص ها و یک مرکز پزشکی مجهز صحرائی نیز در منی تدارک شده بود.

نظرات 1 + ارسال نظر
کاوه سمیعی چهارشنبه 1 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 11:33 ق.ظ http://kaveh-bANEH.BLOGFA.COM

سلام
جزاک الله خیرا

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.