سید سابق/ مترجم: سید جعفر حسینی
مناسک و شعائر حج، در تأثیر یادآوریهای گذشته مهم است و با واقعۀ تاریخی پدر انبیاء حضرت ابراهیم(ع) و خاتم الأنبیاء محمد (ص) ارتباط دارد.
در کنگره حج یادآوری در دگرگونیها و شگفتیهایی پیش میآید که چشمها را خیره و ذهن را به خود جلب مینماید...
حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل (ع) پایههای کعبه را بالا بردند و کعبه اولین خانهای بود که برای عبادت در سرزمین ساخته شد، پس از آن به حُنفا و مسلمانان امر شد، همچنانکه در نماز به سوی خدا متوجه هستند به کعبه هم متوجه باشند و در هرسال به زیارت کعبه بیایند تا اینکه حبّ خدا در دلِ ایشان قرار گیرد و اجتماعشان ظاهر و آشکار برای پایداری شریعت خدا معلوم شود.
نَفْس انسان متمایل به بازگشت به جایگاه نورانی اولش است که برای آن نشانه و علامتهای مشخص شدهای وجود دارد. آن نشانهها عوامل ترغیب و محرک برای قیام و برخاستن به سوی زندگی سرافرازتر و پاکتر است، همچنانکه یکبار در جوار کعبه، حقیقتاً حال حضرت (ص) دگرگون شد و با این یادآوریها به گریه افتاد و گفت: ای عُمر! اینجا اشکها فرو میریزند.
آثار اخلاقی حج
حج رفتار و روش بخصوصی است و یک نوع عادت دادن به صبر عملی و مجاهدت نفس در رسیدن به بالاترین وصف و نمونه کامل و برجسته و داخلشدن در زندگی خالص روحانی که در آن حالت قلبها پر از محبت الهی میشوند و حنجرهها صدادار به ذکر و ثنای خداوند متعال روان میشوند.
لباس احرام میپوشد و آن لباسی است که خالی از زینت و آلایش و تمام چیزهایی که نشانگر کبر و خودنمایی است و نفس با آن متکبر و مغرور میشود، میباشد. خداوند متعال میفرماید:
«حج در ماههای معین است، پس هرکس در این ماه حج بر خود واجب گردانید بداند که در اثنای حج همبستری و گناه و جدال روا نیست و هرکار نیکی انجام میدهد خدا آن را میداند». بقره، آیۀ 197.
این آیه به آن اشاره دارد، شخص هنگامی که وارد مراسم میشود با تمام پاکی و پاکدامنی و ادب و احترام فوق العاده همراه میگردد.
در اعمال حج نه مباشرت جنسی و نه ارتکاب فسق و جدل جایز است و نه سخن بیهوده به زبان آوردن، یا به دید زشت نگاه کردن. و همانگونه که اشاره شد حج راهنمای کار خیر و عمل پسندیدهای است که انسان مسلمان باید به آن اهمیت دهد و به آن بسیار مشتاق باشد.
آثار اجتماعی حج
به طور اختصاص احکام اجتماعی حج ذکر میشود:
1- حج یک مسافرت سیاحتی است که جمع کثیری از افراد مسلمان با هم جمع میشوند، تا منافعی از خیر و برکت را که عاید ایشان میشود مشاهده کنند، خواه این منافع روحی باشد، خواه اقتصادی و یا سیاسی.
2- حج موسم شناخت و آشنا شدن قبیلهها و گروههای اسلامی با هم است و در یگانگی اهداف و وحدت هدف مورد نظر که خواستۀ تمام آنان و سرمایۀ حیات و علم و عمل است، بعضی از آنها از بعضی دیگر استفاده میبرند، از تبادل نظر و اختلاف آرای همدیگر و فرهنگهای متنوع و مختلف.
3- مسلمانان ممکن است در مراسم حج قراردادهایی را جهت استفاده و بهرهیابی از علم و ادب و وسایل اقتصادی و غیره و هرچه که برای جامعه لازم است باهم ببندند و این قسمتی از احکام و اسرار حج است.
ما باید به زمین گسترده الهی نظر بیفکنیم و ببینیم که در جهان هیچ تجمع عظیمی و جلسه مهمی مانند گردهمایی و کنگره حج مفیدتر و پاکتر و پاکیزهتر نیست، که این را باید به تمامی جهانیان و کنفرانسها اعلام کنیم.
خداوند متعال کل مطالب را در سوره مبارکه حج اینچنین بیان داشته است:
«در میان مردم برای ادای حج بانگ برآور، تا زائران پیاده و سوار بر هر شتر لاغری که از هر راه دوری میآیند، به سوی تو روی آورند تا شاهد منافع خویش باشند».حج، آیۀ 27 – 28.