پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

لبیک اللهم لبیک لبیک لاشریک لک لبیک ان الحمد و النعمه لک والملک لا شریک لک
پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

لبیک اللهم لبیک لبیک لاشریک لک لبیک ان الحمد و النعمه لک والملک لا شریک لک

بالاترین درجه علماء اهل سنت از نظر علمی چیست؟

آیا همانگونه که در بین علمای اهل تشیع مدارج مختلف علمی وجود دارند مانند: حجة الاسلام! آیت الله، مرجع تقلید، در بین علمای اهل سنت نیز چنین مدارج مختلفی وجود دارد یا خیر؟

 آیا همانگونه که در بین تشیع مدارج مختلف علمی وجود دارند مانند: حجة الاسلام! آیت الله، مرجع تقلید، در بین علمای اهل سنت نیز چنین مدارج مختلفی وجود دارد یا خیر؟ باید گفت: خیر، چنین مدارج و یا القاب مشابهی وجود ندارد، و هرآنکس که اهل علم باشد او جزو طبقه علماء محسوب می شود و این لقب (عالم) را در دانشگاه یا حوزه یا نهاد خاصی به کسی نمی دهند! مثلا اینگونه نیست که اگر کسی در دانشگاه الازهر فارغ التحصیل شود در پایان به او بگویند: عالم! یا لقب مشابهی ...
قاعده چنین است که: هرآنکس در کسب علوم شرعیه مختلف تلاش کند تا جائیکه در مباحث مختلف دینی متخصص شود، او شایسته لفظ (اهل علم) یا (عالم) را دارد و این الفاظ را مردم و دیگران به او نسبت می دهند نه آنکه خودش آنرا بر خود بگذارد یا در نهادی آن لقب را به وی بدهند.
و با توجه به وجود مباحث مختلف دینی و نیز با توجه به تحصیلات یک نفر در این مباحث دینی، ممکن است کسی به فقیه، یا محدث، یا مفسر شناخته شود. مثلا کسی که در فقه اسلامی تخصص دارد نزد مردم و دیگران به فقیه شهرت دارد.
البته قابل ذکر است که بالاترین مکان علمی که یک فقیه یا محدث و مفسر می تواند به آن برسد، توانایی بر اجتهاد است. یعنی آنکسی که دارای ملکه اجتهاد باشد و از نظر علمی به سطح زیادی رسیده باشد، او از سوی مردم و دیگران بعنوان مجتهد شناخته می شود، مانند ائمه اربعه  و دیگران رحمهم الله که نزد مردم بعنوان مجتهد شناخته می شوند.
ولی  صدور این القاب از سوی نهاد یا مرکز خاصی نیست، بلکه آن القاب را مردم با توجه به سطح علمی شخص به او نسبت می دهند، چه بسا به کسی مجتهد گویند ولی در حد مجتهد نباشد، و چه بسا کسی را محدث گویند ولی در علم حدیث تخصص کافی را نداشته باشد..
 

نکته:

در مورد القاب مولوی یا ماموستا که به فارغ التحصیلان مدارس علوم دینی بلوچستان و کردستان گفته می شود، این القاب فقط مخصوص آن مناطق است، مثلا در بلوچستان لفظ "ماموستا" را بر کسی نمی گذارند و یا در یک کشور عربی هر دو لفظ مذکور غریب است، این الفاظ را که بیشتر مترادف لفظ "شیخ" یا "استاد" است بر کسانی می گذارند که در علوم شرعی تحصیل کرده باشند، و با تحصیلات بیشتر، آن القاب تغییر نمی کنند، و این القاب برای آن است تا مردم عامی بدانند که فلانی در علوم شرعی تحصیل کرده و لذا جهت سوال کردن و مشورت دینی صلاحیت دارد. و اسمی توافقی است که در بین مردم عرف شده است و اصول منظبتی وجود ندارد که بر اساس آن به افرادی که سطح علمی متفاوتی دارند القاب متفاوتی بدهند..

منبع کانون اسلام


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.