پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

لبیک اللهم لبیک لبیک لاشریک لک لبیک ان الحمد و النعمه لک والملک لا شریک لک
پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

لبیک اللهم لبیک لبیک لاشریک لک لبیک ان الحمد و النعمه لک والملک لا شریک لک

مردم رییس جدید شورای عالی حج را انتخاب کردند


 حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به عنوان رییس جدید شورای عالی حج انتخاب شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» در انتخابات روز جمعه با کسب 18میلیون 613 هزار 329 رأی اکثریت مطلق آرا را کسب و رئیس‌جمهور جدید ایران شد.


 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، همزمان با پایان شمارش آرا و انتخاب رییس جمهور جدید، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به عنوان رییس جدید شورای عالی حج انتخاب شد.

براساس این گزارش، رییس جمهوری، رییس شورای عالی حج است و نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت و وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور خارجه، کشور، امور اقتصادی و دارایی، راه و ترابری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، فرمانده نیروی انتظامی، رئیس سازمان صدا و سیما، رییس سازمان حج و زیارت، رییس کمیسیون مشترک ایران و کشور مربوط، یک نفر صاحب نظر به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک نفر صاحب نظر به انتخاب نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت از اعضای این شورای‌عالی به شمار می‌آیند.

قانونگذار اعضای شورا را متناسب با وظیفه‌ای که در امور حج- عمره و زیارات دیگر بر عهده دارند عضویت داده است.

شورای‌عالی حج عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه حج و زیارت است، از جمله اینکه بررسی و تصویب برنامه‌های راهبردی، اهداف، سیاست‌ها، خط مشی‌ها و روش‌های اجرایی سازمان در امور مربوط به حج و زیارت که مهمترین وظایف سازمان حج و زیارت است از اختیارات شورای‌عالی قلمداد شده است.

سازمان حج و زیارت در چارچوب این قانون برای اداره امور حج، عمره و سایر زیارت‌های خارج از کشور آیین‌نامه و دستورالعمل‌هایی را وضع و با کمک کارشناسان داخل و بیرون سازمان و بهره‌مندی از حوزه گسترده بخش خصوصی در قالب مدیران کاروان‌ها، دفاتر زیارتی و عوامل کاروان‌ها به مرحله اجرایی می‌گذارد.

امور حج و زیارت کشور تا سال ۱۳۵۱ توسط بخشی از وزارت کشور اداره می‌شد. در این سال با تصویب هیئت وزیران وقت، اجرای تمامی امور مربوط به حج از حوزه این وزارتخانه خارج و به سازمان اوقاف که زیر نظر نخست وزیری بود واگذار شد.

در سال ۱۳۵۹ با تصویب شورای انقلاب، امور حج و زیارت از سازمان اوقاف جدا شد و زیر نظر وزارت ارشاد ملی قرار گرفت.

در سال ۱۳۶۳ و با تصویب مجلس شورای اسلامی مجدداً فعالیت مربوط به حج و زیارت در شمار وظایف سازمان اوقاف قرار گرفت.

در سال ۱۳۷۰ که آغاز تشرف زائران ایرانی به عربستان پس از یک وقفه سه ساله بود با مصوبه شورای عالی اداری کشور، حج و اوقاف بار دیگر از هم تفکیک شده و سازمان مستقلی به نام «حج و زیارت» زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شد.

در نهایت شورای عالی اداری در سال ۱۳۸۴ بر این صحه گذاشت و سازمان حج و زیارت را موسسه‌ای دولتی، مستقل و وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست که براساس سیاست‌های مصوب نظام، اندیشه‌های امام راحل(ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری اداره می‌شود و رئیس آن توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هماهنگی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تعیین می‌شود.

در مصوبه شورای‌عالی اداری از سیاستگذاری، نظارت، هدایت و اداره امور حج و زیارت و عتبات عالیات خارج از کشور و برقراری ارتباط با کشورهای اسلامی و مجامع بین المللی اسلامی در امور حج زیارت و شناساندن ماهیت و ابعاد مختلف انقلاب اسلامی به حجاج به عنوان اهداف کلی سازمان یاد شده است.

در مصوبه شورای‌عالی اداری، شورای عالی حج و زیارت- نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت (در صورت معرفی) رئیس سازمان حج و زیارت و حسابرسان به عنوان ارکان سازمان تعیین شده‌اند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.