پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

لبیک اللهم لبیک لبیک لاشریک لک لبیک ان الحمد و النعمه لک والملک لا شریک لک
پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

لبیک اللهم لبیک لبیک لاشریک لک لبیک ان الحمد و النعمه لک والملک لا شریک لک

روش نماززنان ازقیام تاسلام

به هنگام شروع نماز

1- در دل نیت کنید که من فلان نماز را میخوانم ، نیت کردن با زبان ضروری نیست؛

2- دست ها را طوری که کف آنها به طرف قبله و سر انگشتان به سمت بالا باشد، بدون آنکه  از زیر چادر خارج نمائید ، تا     شانه ها بالا بیاورید دست ها را مانند مردان تا گوش ها بالا نیاورید؛

3-مطابق شیوه مذکور دست ها را بلند کرده ( الله اکبر ) بگویید و هر دو دست را بدون اینکه به صورت حلقه درآوریدبر روی سینه بگذارید ، طوریکه کف دست راست بر پشت دست چپ قرار گیرد. مانند مردان دست ها را زیر ناف نبندید.

قیام و مسائل مربوط به آن 

1- در صورتی که انفرادی نماز میخوانید ( سبحانــک اللــهم یا وجهت وجهی ...) را تا آخر خوانده ( اعوذ بالله من الشیطان الرجیم ) وسپس ( بسم الله الرمن الرحیم ) را بخوانید بعد از آن سوره فاتحه را شروع کنید وقتی به  ( ولاالضالین ) رسیدید ( آمین ) گفته  بسم الله الرمن الرحیم را بخوانید ، آنگاه یک سوره یا سه آیه از قرآن مجید را بخوانید ؛

2- اگر با جماعت نماز را ادا نمودید، در این صورت فقط ( سبحانــک اللــهم یا وجهت وجهی ...)  را خوانده ساکت بایستید  و به قرائت امام با توجه گوش فرا دهید . و اگر نماز سری بود { مثل نماز ظهر وعصر که قرائت سراً وآهسته خوانده میشود }سوره فاتحه را در دل و نه با زبان بخوانید .

3- به هنگام قرات سوره فاتحه افضل و بهتر آن است که بر هر آیه توقف نموده و چند آیه را با یک نفس نخوانیم . بدین گونه که پس از خواندن ( الحمد لله رب العالمین ) بایستید وسپس ( الرحمن الرحیم) را بخوانید وبه همین شیوه تا آخر سوره ادامه بدهید در قرائت پس از سوره فاتحه خواندن چند آیه با یک نفس  اشکالی ندارد. بکوشد در تمام نماز ها سوره فاتحه سوره و آیات پس از آن ودیگر تسبیحات را آهسته و آرام بخوانید.

4- بدون ضرورت هیچ قسمتی از بدنتان را تکان ندهید هر چه نماز با سکون و بدون حرکت ادا گردد بهتر است. 

5- تمام وزن بدن را بر یک پا انداختن و بر یک پا تکیه نمودن ، طوریکه پای دیگر خمیده گردد،این امر خلاف ادب نماز        می باشد؛ لذا از این عمل اجتناب نمائید.

6- حتی المقدور از خمیازه کشیدن جلوگیری کنید؛

7- در حالت ایستادن نگاهتان به محل سجده باشد ، این سو آن سو نگاه نکنید.

 

رکـــــــوع

هنگام رکــوع به امور زیر توجه کنید:

1- پس از قیام الله اکبر گفته به رکوع بروید. وقتی که برای رکوع خم میشویدتکبیر راشروع نمائید و چون در رکوع قرار گرفتید آن را تمام کنید.

2- طوری خم شوید که دست هایتان به زانو برسدمانند مردان کاملا خم نشوید که سر و کمر باهم برابر گردد   

3- انگستان دست را باهم چسبانده، بر زانو ها قرار دهید مانند مردان انگشتان را از هم باز نکنید و زانو ها را نگیرید، بلکه زانو ها را کمی به طرف جلو خم نموده آرنج ها را به پهلوها بچسبانید؛(سبحان ربی العظیم ) بگوید توقف کنید

5- به هنگام رکوع به پاهایتان نگاه کنید؛

6- در رکوع طوری بایستید که وزن بدن بر هر دو پا به صورت تساوی تقسیم شود، ومیان هر دو پا فاصله کمی ایجاد کنید؛

( هنگام بلند شدن از رکوع )

1- پس از رکوع کاملا راست بایستید، طوریکه در جسم هیچ گونه خمیدگی وجود نداشته باشد؛

2- در این حالت نگاهتان به محل سجده باشد؛

3- بعضی از زنان به هنگام بلند شدن از رکوع کاملا راست نمی ایستند وبا همان حالت خمیده به سجده میروند، در چنین صورتی اعاده کردن نماز بر ذمه آنها واجب است . لذا از این عمل جداٌ بپرهیزید وتا زمانی که کاملا راست نایستاده ایدبه سجده نروید.

سجده اول

به هنگام رفتن به سجده امور زیر را رعایت نمایید:

1- سینه را به طرف جلو خم نموده به سجده بروید ، ابتدا زانو ها، بعد دست ها ، بعد بینی و بعد پیشانی را بر زمین بگذارید؛

2-در حالت سجده اعضای خود را جمع کرده طوری سجده کنید که ران ها با شکم و بازوها با پهلو بچسبند وپا ها را بر طرف راست بیرون کرده بخوابانید وحتی المقدور انگشتان پا را به طرف قبله برگردانید؛

3- هر دو آرنج را بر زمین بگذارید ساعد دو دست را به همراه آرنج ها بر زمین قرار دهید؛

4- سجده را به حدی امتداد دهید که بتوانید به راحتی سه مرتبه (سبحــــان ربــــی الا علــی ) بگوئید، به محض این که پیشانی به زمین خورد فورا سر را برندارید.

در میان هر دوسجده

1- از سجده اول برخواسته با اطمینان بنشیند ، آنگاه سجده دوم را انجام دهید.اگر فردی به مقدار کمی سرش را بلند کرد و بدون اینکه راست بنشیند به سجده دوم رفت اعاده کردن چنین نمازی واجب است؛

2- از سجده اول برخواسته برنشیمنگاه چپ خود بنشینند وهر دو پا را به طرف راست بیرون کرده ساق پای چپ را بر ساق پای راست بگذارند وهر دست را بر رانها بگذارند و انگشتان دست را جمع کنند ؛

3- در حال نشستن  به دامن خود نگاه کنید؛

4- بین دو سجده به اندازه گفتن یک بار ( سبحــــان الله ) بنشینید واگر به مدتی که این دعا ( اللهم اغفرلــی وارحملـــی واسترنی و اجبرنی واهدنی وعافنی و ارزقـنــی ) خوانده شود بنشینید ، بهتر است . 

سجده دوم و بلند شدن از آن

1-سجده دوم را نیز مانند سجده اول انجام دهید که اول هر دو دست بعد بینی و بعد پیشانی را بر زمین بگذارید.

2-شکل و کیفیت قرار گرفتن در سجده دوم نیز مانند سجده اول است.

3-هنگام بلند شدن از سجده اول پیشانی بعد بینی بعد هر دو دست و بعد آرنج ها را از زمین بر دارید.

4- هنگام بلند شدن بهتر آن است که به زمین تکیه نکنید اما بر اثر بیماری پیری و یا سنگینی وزن بدون تکیه بر زمین برخاستن مشکل باشد پس آن جائز می باشد .

5- بعد از بلند شدن در ابتدای هر رکعت قبل از خواند سوره ی فاتحه (بسم الله الرحمن الرحیم) را بخوانید.

قعــــــــده

1-طریقه نشستن در قعده مانند نشستن در میان دو سجده می باشد.

2-هنگام خواندن الـتحیات وقتی به (اشهد ان لا)  رسیدید انگشت شهادت را بلند کنید وبا گفتن( الا الله) پایین بیاورید.

3-طریقه اشاره بدین گونه است که انگشت وسطی را و شصت را به صورت حلقه در آورید و دو انگشت دیگر را نیز ببندید وانگشت شهادت را طوری بلند کنید که به قسمت قبله خم باشد نه این که آن را کاملا به طرف آسمان بلند و راست نمایید.

4-در وقت گفتن( الا الله) انگشت شهادت را پایین بیاورید وبقیه انگشتان را به همان حالت تا آخر بگذارید.

سلام

1-به هنگام سلام گفتن به دو طرف گردنتان را طوری بچرخانید که اگر زنی پشت سر شما نشسته بتواند گونه شما را ببیند.

2-وقتی سلام می گویید به شانه هایتان نگاه کنید وهنگام برگردانیدن چهره به سمت راست( السلام علیکم ورحمته الله) گفته آن فرشتگانی را در سلام نیت کنید که در سمت راست شما قرار دارند  وهنگامی که به طرف چپ سلام دادید آن عده از فرشتگانی را (برای سلام) نیت کنید که در سمت چپ شما حضور دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.