پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

لبیک اللهم لبیک لبیک لاشریک لک لبیک ان الحمد و النعمه لک والملک لا شریک لک
پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

لبیک اللهم لبیک لبیک لاشریک لک لبیک ان الحمد و النعمه لک والملک لا شریک لک

عملی که از حج وجهادبرتراست

 هر فرزند صالحی که با محبت مخصوص بر چهره پدر و مادرش نگاه کند خداوند به هر نگاه‌اش یک حج مقبول  مرحمت می‌فرماید 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، پس از خداوند سبحان، هیچ کس به اندازه والدین به انسان خدمت نکرده است. پدر و مادر واسطه خلقت ما و نیز بزرگترین یاوران و نزدیکترین کمک کنندگان به ما از بدو تولد تا کنون بوده اند. از جان و مال آبرو و جوانی خویش گذشته اند تا ما رشد و نمو کنیم و روی پای خودمان بایستیم. به همین دلیل حقوقی بر گردن ما دارند که گزیده ای از آن را با بهره گیره گیری از کتاب «نظام حقوق پدر و مادر در قرآن کریم» منتشر می‌کنیم.


آماده خدمت به آنها باشید

«واخفض لهما جناح الذل من الرحمه»

«و همیشه پر و بال تواضع و تکریم را در کمال مهربانی نزدشان بگستران.» (۲۴ اسری)

فرزندان فهیم و دانا همیشه و در هر حال آماده خدمت به والدین خویش هستند. آنها فراموش نکرده‌اند که پدر و مادر از قبل از تولد تاکنون زندگی خویش را وقف زندگی و رشد و تعلیم و تربیت‌شان کرد‌ه‌اند و هنوز هم خالص‌ترین و ناب‌ترین محبت‌های موجود پس از محبت خداوند سبحان متعلق به این بزرگواران است. بر این اساس خدمت همه‌جانبه به والدین را برای خویش توفیق بزرگ و سرمایه مهم تلقی می‌کنند و در این عرصه از هم سبق می‌گیرند.

علامه طباطبایی درباره حقوق والدین نوشته است: اطاعت والدین و نیکوکاری در مورد آنان پس از توحید اهم واجبات بوده و کوتاهی در حقوق آنان پس از شرک به خدا بزرگ‌ترین گناهان است.

همچنین طبرسی مفسر ارجمند شیعه می‌نویسد: پدر و مادر در اثر کهولت و پیری ممکن است به جایی برسند که مانند کودک نیاز شدیدی به حفاظت و سرپرستی دیگری داشته باشند و خود مستقلا توانایی حرکت نداشته باشند و یا نتوانند از خود رفع آلودگی نمایند و اینکه در آیه مورد بحث محبت و پیروی از والدین در دوران پیری سفارش گردیده است به علت نیاز شدید در این مقطع سنی است وگرنه تعظیم پدر و مادر در تمام دوران واجب است.


عملی که بالاتر از حج و جهاد است:

هر فرزند صالحی که با محبت مخصوص بر چهره پدر و مادرش نگاه کند خداوند به هر نگاه‌اش یک حج مقبول برای مرحمت می‌فرماید.

اصحاب رسول خدا (ص) از وی پرسیدند یا رسو‌ل‌الله اگر شخصی روزانه صد بار هم بدین‌ترتیب بر چهره والدین‌اش نگاه کند باز هم این پاداش برای او منظور می‌گردد؟ آن حضرت در جواب آنان فرمود: بلی خداوند بزرگ‌تر و بالاتر از این است.

منصور بن حازم از امام صادق (ع) سوال مهمی را مطرح نموده و عرض کرد: ای پیشوای بزرگ بهترین اعمال چیست؟ آن‌گاه امام (ع) در جواب وی فرمود: سه چیز است، اول نماز را در وقت فضیلت‌اش بخوانی، دوم نیکی و خوش‌رفتاری با پدر و مادر، سوم ستیز با دشمنان خدا برای رضای الهی.

در روایتی از امام ششم نقل شده است که مردی حضور پیامبر (ص) رسید و عرض کرد ای پیامبر خدا با کمال عشق و علاقه آماده جهاد می‌باشم. رسول خدا (ص) جواب دادند در راه خدا با دشمنان دین پیکار کن چنانچه شربت شهادت نوشیدی در پیشگاه خداوند زنده خواهی بود و از روزی خداوند بهره‌مند می‌باشی و پاداش تو با پروردگارت است و اگر سلامت برگردی تمام گناهان تو بخشوده می‌شوند، گویا تو تازه از مادرت متولد گردیده‌ای آن‌گاه جوان عرضه داشت ای پیامبر خدا ولیکن من پدر و مادر پیری دارم که به من انس گرفته و از نبودنم ناراحت می‌شوند، در این صورت وظیفه من چیست؟ رسول خدا (ص) فرمودند: در کنار والدین خود قرار بگیر و با آنان باش، قسم به خدایی که جان من در دست قدرت اوست، یک شبانه‌روز در خدمت پدر و مادر بودن بهتر و بالاتر از یک سال جهاد و نبرد با دشمنان دین در راه خداست.

امام موسی بن جعفر (ع) می‌فرمایند: شخصی به محضر مبارک رسول خدا (ص) شرف‌یاب گردیده و از حضرت‌ا‌ش در مورد حقوق والدین و وظیفه فرزندان نسبت به آنان سوال نمود، ایشان در جواب او فرمودند: «از جمله حقوق‌شان این است که با نام آنان را صدا نکنید و پیشاپیش آنها حرکت ننمایید. جلوتر از آنان ننشینید و کاری نکنید که مردم به آنان ناسزا گویند و از آنها به بدی یاد کنند.»

مفسر تفسیر نور ذیل آیه نوشته است:

-فرزند در هر موقعیتی که هست باید متواضع باشد. تواضع به والدین باید از روی مهر و محبت باشد نه ظاهری و ساختگی و برای گرفتن اموال‌شان.

-خدمت‌گزاری و احسان به پدر و مادر از اوصاف موحد واقعی است.

-فرمان نیکی به والدین مانند فرمان توحید، قطعی و سنخ‌نشدنی است.

مفسیر تفسیر نمونه ذیل آیه آورده است:

«قضاء» مفهوم موکدتری از امر دارد و دستور و فرمان قعطی و محکم را می‌رساند. قراردادن توحین یعنی اساسی‌ترین اصل اسلامی است. مطلق‌بودن احسان که هرگونه نیکی را دربر می‌گیرد و همچنین والدین که مسلمان و کافر را شامل می‌شود و نکره‌بودن احسان، احسانا که در این‌گونه موارد برای عظمت می‌آید تأکیدهای آیه را می‌رساند.

اگر پدر و مادر آنچنان مسن و ناتوان شوند که به تنهایی قادر به حرکت و دفع آلودگی‌ها از خود نباشند، فراموش نکن که تو هم در کودکی چنین بودی و آنها هرگونه حمایت و محبت را از تو دریغ نکردند، پس حالا محبت آنها را جبران کن.

چه نیکوست که مرتب به والدین سر بزنیم، با سلام و لبخند آنها را در آغوش بفشاریم، دستان‌شان را ببوسیم و از آنها بخواهیم که ناخدمتی‌های ما را ببخشند و برایمان دعا کنند تا خیر دنیا و آخرت نصیب ما شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.