پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

لبیک اللهم لبیک لبیک لاشریک لک لبیک ان الحمد و النعمه لک والملک لا شریک لک
پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

پایگاه اطلاع رسانی کاروان ۲۵۰۱۳ لبیک حج- شهرستان بانه

لبیک اللهم لبیک لبیک لاشریک لک لبیک ان الحمد و النعمه لک والملک لا شریک لک

فضائل , حکم و شرایط قبولی حج

فضیلت حج و عمره
حج و عمره براى کسى که نیت خود را براى خدا خالص کند، و اعمال آنرا بطورى که در قرآن و سنت شرىف آمده انجام دهد، فضیلت بسیار بزرگى را دارد.
أبو هریره(رض)  از رسول الله (ص) روایت مى کند: ((من أتى هذا البیت فلم یرفث ولم یفسق رجع کما ولدته أمه)) [مسلم].
هر کس به زیارت این خانه(کعبه) بیاید،  و مرتکب معصیت و گناهى نشود، چنان از گناهانش پاک مى شود، که گوئى تازه از مادرش متولد شده است

یعنی زمانی که به خانه بر می گردد همانند کودکی است که تازه از مادر به دنیا آماده است.أبو هریره (رض) از رسول الله (ص روایت مى کند که آن حضرت فرمودند: ((العمرة إلى العمرة کفارة لما بینهما، والحج المبرور لیس له جزاء إلاَّ الجنة)). [متفق علیه].عمره تا عمرهء دیگر کفارهء گناهانى است که بین آن انجام مى شود، هیچ جزا و پاداشى براى حج مبرور جز بهشت نیست.صفت حج مبرور برادر مسلمان چنین است که هیچ ریا، سمعتى، گناه و معصیتى در آن نباشد، و آنرا بر وجه کامل چنانکه خدا و رسول خدا (ص) امر کرده اند انجام داده باشد.


حکم حج و عمره
حج رکن پنجم از ارکان اسلام است، و تمامى أمت اسلام از عصر نبوت بر وجوب حج  اقرار دارند و آنهم بر مسلمان بالغ و عاقل و آزاد که استطاعت مالى و بدنى داشته باشد، خداوند مى فرماىد: وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلًا وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ [آل عمران 97].و حج این خانه , واجب الهى است بر کسانى که توانائى (مالى و بدنى) براى رفتن بدانجا را دارند. و هر کس (حج خانهء خدا را بجاى نیاورد، یا اصلاً حج را نپذیرد، و بدینوسیله) کفر ورزد (به خود زیان رسانیده نه به خدا) چه خداوند از همهء جهانیان بى نیاز است].اما عمره ـ اى برادر مسلمان ـ در قول صحیح از اقوال علماء فقط یکبار در عمر واجب است، حال اینکه این عمره با حج باشد، یا اینکه تنها انجام شود، یعنى در غیر وقت حج، در هر وقت از سال، و بر مسلمان بالغ و عاقل که توشه و راه رسیدن به مکه داشته باشد، واجب است.


شروط قبول حج:
برادر مسلمان! حج و عمره عبادتى براى خداى عـزوجل است، و هـر عبادت کوچـک یا بزرگ قبول نمى شود مگر با دو شرط مهم، تا اینکه خشنودى خدا و بهشت را کسب نمائى.
شرط اول: اینکه عبادت خالصاً براى رضا و خشنودى خدا باشد، هیچ کس از مخلوقات خدا را در آن شریک قرار ندهد.
خداوند در حدیث قدسى مى فرماىد: ((أنا أغنى الشرکاء عن الشرک من عَمِل عملاً أشرک فیه معی غیری ترکتُه وشرکَه)) [مسلم].
من از کسانیکه برایم شریک قائل مى شوند بى نیازترین شریکان هستم، هرکس عملى انجام دهد و با من کسى دیگر را شریک قرار دارد، او و شرکش را ترک خواهم کرد.
یعنى خدا از بنده اش عملى را که در نیت آن کسى را شریک قرار داده، قبول نمی کند، و من جمله, به جاى آوردن حج یا عمره براى اینکه مردم ببینند یا بشنوند (قصدش شهرت باشد)، چون که همه اینها اعمال را نابود مى کند، پس اى برادر از این برحذر باش. حجت تنها برای خدا باشد
شرط دوم: پیروى کردن از پیامبر ص.
هر عبادتى که خدا به آن امر فرموده آن حضرت ص صفت و چگونگى آنرا به ما مى آموزد، و آنرا در کتاب خدا و سنت پیامبر ص مى بینیم.
و هیچ عبادتى نیست مگر اینکه صفت خاصى دارد، مثلاً نماز صفتِ خاصى دارد، و همچنین زکات، روزهء رمضان، حج و سایر عبادتها ویژگى خاصى دارند.
و رسول الله ص مناسک حج را أدا می کردند، و می فرمودند: ((خذوا عنی مناسککم)) [مسلم با الفاظ متقارب]. از من مناسک و راهنماى حج خود را بیاموزید.
یعنى بنگرید من در اعمال حج و عمره چه مى کنم، شما هم به من تأسى و اقتدا کنید.
و از هر چیزى بطور اضافى در دین بر حذر مىداشتند، چنانکه فرمودند: ((من عَمِل عملاً لیس علیه أمرنا فهو رد)) [مسلم].
((هرکس عملى انجام دهد که امر و فرمان ما بر آن نیست، آن عبادت مردود است)).
یعنى هر عبادتى که بر آئین خدا و رسول خدا ص نباشد، آن عبادت مردود و غیر قابل قبول است.
اى برادر مسلمان! این دو شرط را در تمامى عبادتها مد نظر داشته باش، و در حج و عمره بدان که مهمترین چیزى که بر تو واجب است، این است که متأکد شوى آیا آنرا با اخلاص انجام داده اى؟ آیا حج و عمره را چنانکه خدا و رسولش ص امر کرده اند انجام داده اى؟
خدایا! تمامى اعمال ما را خالص براى رضا و خشنودى خود قرار بده.
خـدایـا! ما در آن هیچ ریـا و سمعتى نمى خواهیم، و آنرا چنانکه تو و رسولت امر کرده اید انجام مى دهیم، آمین.
اى برادر مسلمان! اگر عزم سفر بسوى خانه خدا براى اداى حج کردى، توشه و نفقهء خود را از مال پاک و حلال قرار ده، و با دوستان خوب و صالح و نیک که تو را بر طاعت و فرمان خدا کمک مى کنند، سفر کن، و احکام خـاص بـه حـج را بیاموز، تا در اشتباهاتى که حج ات را فاسد کند نیفتى، و اگر به اشتباه و اشکالى برخورد کردى از علماء سؤال کن، چنان که رســول الله ص فرمودند: که علما وارثان انبیاء هستند. [أبو داود].
برادر! یادآورى مى کنیم که در داخل مسجد الحرام و مشاعر مقدسه دفترهایی ویژهء فتوا و ارشاد اسلامى و تلفن هایی ویژهء زنان وجود دارد که هنگام سؤال و اشکال و اشتباهات در مورد حج و عمره و مسایل شرعى مى توان با آنها تماس گرفت، خداوند پاداش خیر به قائمىن بر آنها بدهد.
بر زنان واجب است که با کسانیکه محرم او هستند سفر کنند مانند: پدر، برادر، پسر، شوهر، و مانند اینها، و اگر تنها و بدون محرم سفر کند، حج او صحیح، ولى گناهکار است

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.